کارشناسی ارشد مهندسی انرژی های تجدیدپذیر
دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف
دکتری مدیریت اجرایی
دانش آموخته دانشگاه تهران
بطور کلی اهداف مشاوره تحصیلی عبارت است از: هدایت تحصیلی، آموزش مهارت های مطالعه و یادگیری، حل مشکل افت تحصیلی، استرس و اضطراب امتحانات، رفع رفتارهای نابهنجار، ارائه راهکار برای حل مشکلات روحی و روانی و در نهایت هموار کردن مسیر دانش آموزان برای موفقیت در تحصیلات. از طریق مشاوره تحصیلی میتوان تواناییها و نیز محدودیت های دانش آموزان را شناخت و از امکانات موجود حداکثر استفاده را به عمل آورد. مشاورتحصیلی میتواند با شناسایی دقیق استعدادها و توانایی های دانش آموزان آنها را به سوی رشته تحصیلی مناسب راهنمایی کند. مشاور تحصیلی با همکاری معلم، خانواده و مسئولان مدرسه میتواند دانشآموزان را در جهت رفع مشکلات تحصیلی، خانوادگی، روانی و تأمین ثبات عاطفی یاری دهد. ازین روی و با توجه به اهمیت امر مشاوره تحصیلی خصوصا در دوره متوسطه دوم، دبیرستان دکتر حسابی با بهره مندی از کادر مجرب مشاوره، بستر مناسبی را جهت ارائه خدمات مشاوره تحصیلی به دانش آموزان عزیز فراهم آورده است. کادر مشاوره دبیرستان با استفاده از تجربه درخشان و تحصیلات عالیه، تمام تلاش خود را در راستای ارائه خدمات با کیفیت ممتاز به دانش آموزان به عمل می آورد.
1 – مقدمه:
تغییرات وسیع و پرشتاب ساختارهای اجتماعی و اقتصادی در جهان امروز، باعث ایجاد ﺗﻨﻮع در رﺷﺘﻪ ﻫﺎی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ دانشگاهی و ﮔﺴﺘﺮش آﻣﻮزش ﻫﺎی ﺣﺮﻓﻪ ای منطبق بر استانداردهای جهانی شده است. در چنین بستری از تحولات سریع و آنی، ضروری است تا نهاد مدرسه به عنوان یکی از مهمترین و تعیین کننده ترین بازوهای اجرایی تعلیم و تربیت در جامعه و همچنین به مثابه سُکّان هدایت و توانمند سازی نسلهای جدید ، انسجام و چابکی متناسب و در فراخور این تغییرات را در خود ایجاد نماید. همچنین با توجه به اﺷﺘﻐﺎل والدین در خارج از خانه و گاها ﻋﺪم آﮔﺎﻫﯽ دقیق از ظهور و بروز چنین تغییراتی، نقش مدارس به عنوان حلقه اتصال دانش آموزان به جریانهای مذکور، بیش از پیش نمایان میگردد.
در این راستا، اﻫﻤﯿﺖ و ﺿﺮورت ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﺸــﺎوره تحصیلی به عنوان یک فرایند توسعه ای و توانمند سازی، جهت اﺟﺮای آموزشهای ﻋﻤﻮﻣﯽ و ارتقاء ﮐﯿﻔﯿﺖ آن در ایجاد ﺗﻄﺎﺑﻖ و ﺳﺎزﮔﺎری داﻧﺶ اﻣﻮزان مرتبط با جریان تغییرات ذکر شده جهت ﺗﺤﻘﻖ اهداف عالی نظام آموزش و پرورش بیش از پیش نمایان میگردد، به این ترتیب که این نهاد با کمک به دانش آموزان جهت آگاهی از توانایی ها و علائق حرفهای خویش، موقعیت ها و فرصت های موجود در جامعه به شکل منطقه ای و جهانی را ترسیم و نقشه راه متناسب با مختصات فردی هر دانش آموز را فراهم آورده و بر این اساس طرح ها و تصمیمات دانش آموزان را موثر می سازد. امتداد چنین ساختار ذهنی به توسعه و پیشرفت افراد در ادامه مسیر تحصیلی و شغلی منجر خواهد شد.
2 – طرح برنامه: مدرسه به مثابه بنیاد توانمند سازی
با عنایت به مطالب گفته شده، ضروری است تا نهاد مشاوره با استفاده از ابزارها و متدهای به روز آموزشی و تربیتی و همچنین تسهیل و تسریع دسترسی دانش اموزان به منابع و مآخذ موجود در فضای کتابخانه ای و اینترنتی به شکل جهانی، موجبات ارتقاء سطح توانمندی آنها را متناسب با ویژگی ها و مختصات فردی آنها فراهم آورد. همچنین، با در نظر گرفتن اقتضائات دوره نوجوانی، لزوم برنامه ریزی اوقات فراغت دانش آموزان، اهمیت دو چندان خواهد یافت. ازین روی، برنامه های ورزشی و تفریحی در کنار فعالیتهای فرهنگی و هنری، نقشی بی بدیل در ایجاد توازن فکری و روانی دانش آموزان در فضای پرازدحام کنونی ایفا می کند. بر این اساس برنامه مشاوره تحصیلی ذیل دو عنوان کلی قابل طرح می باشد:
الف – آموزشی
برنامه آموزشی منطبق بر سرفصلهای درسی و ساختار تحصیلی افراد در جامعه تدوین می گردد. بدین صورت که با ترسیم نقشه راه کلی تحصیلی، شغلی و حرفه ای در جامعه، این بستر و امکان توسط مدرسه و نهاد مشاوره برای دانش آموز فراهم آید تا با اشراف به تصویر کلی و امکانات و منابع موجود و توانمندی های خود، در طی زمان، تصمیم و طرحی موثر جهت رشد و حرکت خود در بستر ساختارهای موجود آموزشی جامعه تدوین نماید.
در این راستا ضروری است تا نقاط ضعف و قوت فردی دانش آموز شناسایی شده و با بهبود و ارتقاء آن، موجبات حرکت و رشدی متوازن فراهم آید. ایجاد توازن مهمترین وظیفه نهاد مشاوره قلمداد میگردد.
ب – فراغت
بی توجهی به برنامه فراغت دانش آموزان خودبخود تضعیف در اجرای برنامه آموزشی را موجب خواهد شد. همچنان که در طراحی چرخه ترمودینامیکی موتور اتوموبیل، فرآیندهای انبساطی و انقباضی توامان باعث ایجاد توان و قدرت می شود، تدوین برنامه های فراغتی مناسب در کنار برنامه های آموزشی، سبب ایجاد نشاط و چابکی و انسجام و تاثیر بیشتر در روند کلی حرکت دانش آموز می گردد. ازین روی علاوه بر شناسایی و ارائه راهکارهای آموزشی از سوی نهاد مشاوره، ضروری است برنامه منسجم فراغت در بخش های مختلف شامل ورزشی، فرهنگی، اجتماعی و هنری به دانش اموز ارائه گردد.
همچنین ارائه الگوی عینی در خصوص روشهای مطالعه فوق برنامه در زمینه های مختلف علمی، فرهنگی، فلسفی و ادبی در توسعه فکری و ذهنی دانش آموز تاثیری انکار ناپذیر خواهد داشت. در این خصوص معرفی نویسندگان و کتاب های معتبر در زمینه های یاد شده برای مطالعه در اوقات فراغت رهیافتی عملی تلقی میگردد.
3 – ابزارهای عملیاتی
با توجه به مطالب مذکور و در راستای ایجاد بستر لازم جهت نیل به اهداف عالی آموزشی و پروشی، سرفصلهای کلی ذیل به عنوان ابزار عملیاتی نهاد مشاوره پیشنهاد میگردد:
1 – ایجاد ارتباط پایدار و منسجم با دانش آموزان
2 – ایجاد پل ارتباطی میان مسائل دانش آموزان و مدیریت مدرسه
3 – ترسیم نقشه راه کلی تحصیلی بر مبنای محتوای دروس و اهداف تعیین شده
4 – برنامه ریزی و هدایت تحصیلی به واسطه ارائه و ترسیم نقشه راه کلی
5 – کمک و ارجاع دانش آموزان برای استفاده از دیگر خدمات مشاوره ای
6 – اجرای دستورالعمل های آموزشی برای همه دانش آموزان
7 – برنامه ریزی برای ارایه خدماتی متناسب با مختصات فردی هر دانش آموز
8 – در نظر گرفتن مسائل تربیتی و اخلاقی همزمان با مسائل آموزشی در راستای پیشرفت
4 – رهیافت
اینجانب، با تکیه بر پشتوانه تحصیلات دانشگاهی و تجارب شغلی، مطالعات فوق برنامه ای و سایر منابع موجود و تجربه خود در فضای اموزشی، و با تاکید بر لزوم اتصال هرچه سریعتر دانش آموزان به جریانهای اصلی جهانی و تشریک مساعی در راستای حل بحرانهای فزاینده مرتبط به حیات انسان روی کره خاکی، جهت نیل به طرح کلی مذکور در بخشهای قبل، قایل به رئوس ذیل می باشم:
1 – تعمیق و تفکیک خدمات مشاوره تحصیلی با هدف افزایش ملموس کیفیت زندگی آموزشی دانش آموزان در فضای مدرسه
2 – تسطیح مسیر حرکت آموزشی دانش آموزان با گشودن گره های ذهنی، از بین بردن تردیدها، نگرانی های ناشی از فضای عمومی نوجوانی و ایجاد انگیزه و نشاط و عزم راسخ جهت فایق امدن بر موانع
3 – تعامل و درک دو سویه و ارتباط صمیمی و دوستانه با دانش اموزان جهت دستیابی به حداکثر توجه و ملاحظه دانش آموز به برنامه های ارائه شده خصوصا در بخش آموزشی
4 – توجه به انتظارات جمعی دانش آموزان مرتبط با کیفیت فنی و فضای عمومی محیط مدرسه، انضباط عمومی، امکانات و مشاعات شامل بوفه، تجهیزات و برنامه های ورزشی و فوق برنامه
5 – توجه به انتظارات جمعی دانش آموزان در خصوص کیفیت ارائه مطالب از سوی دبیران، فوق برنامه های آموزشی، برنامه امتحانات و نحوه ارزیابی کلاسی
6 – توجه و ملاحظات مجزا برای ایجاد فضای تحصیلی ایده ال خصوصا برای دانش اموزان نخبه با توجه به شانس کسب اعتبار درخشان برای مدرسه در مسیر کنکور و دانشگاه
5 – مختصری درباره خود
اینجانب مهدی اینانلو در طول دوران تحصیل خود، همواره جزو شاگردان برجسته و پرتلاش مدرسه بوده که علاوه بر محتوای درسی و کلاسی، به فعالیت های هنری و ورزشی و مطالعات آزاد علاقه وافر داشته ام. پیگیری ورزش و فوتبال در نوجوانی ، نوازندگی تار و سه تار و همچنین تخصیص وقت زیاد به مطالعه کتب فسلفی و علمی و عرفانی و ادبی از جمله رئوس فعالیتهای فوق برنامه اینجانب در طول دوران دبیرستان بوده است.
در حال حاضر با توجه به علاقه شخصی خود در بخش آموزش مهارتهای زیست محیطی به کودکان و نوجوانان، توانایی تدریس و رفع اشکال درسی در تمامی دروس شامل ریاضی، فیزیک، شیمی، زبان انگلیسی و عربی را داشته و با توجه به تحصیل در دانشگاه صنعتی شریف اشراف کامل به محتوای درسی رشته های مختلف فنی مهندسی و بازار و روند جهانی آنها دارم.
همچنین با توجه به زمینه اصلی فعالیت بنده در خصوص توسعه پایدار و انرژی های تجدیدپذیر، در ارتباط با تغییرات تکنولوژیک در بخش های مختلف صنعتی و دیجیتال نیز اطلاعات روز داشته و همواره بخشی از مطالعه اینجانب به این موارد اختصاص دارد.
"*" indicates required fields